Bakan Koca: Tarih yanlış yazılmış, Mersin'de ilk vaka mart ayında tespit edildi

Sağlık Bakanı Fahrettin Koca, Covid-19 ilgili Adana’daki İl Değerlendirme Toplantısı’nın ardından açıklamalarda bulundu.



09-10-2020 19:44

Türkiye’de ilk koronavirüs vakasının, Sağlık Bakanlığının açıklamasının aksine mart ayından önce görüldüğünü gösteren makaleye ilişkin konuşan Sağlık Bakanı Fahrettin Koca, makaledeki tarihin yanlış yazıldığını öne sürdü. Koca, “Mersin’de ilk pozitif vaka tespiti 22 Mart’tadır. Daha önce testi pozitif çıkan vatandaşımız varsa çıksın söylesin” dedi.

Sağlık Bakanı Fahrettin Koca, yeni tip koronavirüsle (Covid-19) ilgili Adana’daki İl Değerlendirme Toplantısı’nın ardından açıklamalarda bulundu. Burada salgının 7 ildeki durumunu paylaşan Koca, şunları söyledi:

- “Adana'da bugün vaka sayımız üçte birine inmiş. Yüzde 66 oranında düşmüş durumdadır. Müracaat eden kişi sayısı yüzde 60 oranında azaldı.”

- “Adana'da aralarında bir doktorun olduğu 3 kişiden oluşan filyasyon ekip sayımız 228'e çıkmıştır. Mersin'de de Adana'da olduğu gibi son dönemde üçte bire indi. Yatak doluluk oranımız Mersin'de yüzde 49, yoğun bakım yüzde 65'dir.”

- “Gaziantep'te vaka sayımızda yarı yarıya düşüş görüyoruz. Geçen aya göre Covid başvuraları üçte bir oranda azaldı. Yatak doluluk yüzde 58, yoğun bakım yüzde 77'dir. Gaziantep'te 241 filyasyon ekibi sahada.

- ”Kahramanmaraş'ta vaka sayılarında yüzde 30 oranında düşüş görüyoruz. Yatak doluluk oranı yüzde 50. Yoğun bakım yüzde 78.”

- “Hatay'da vaka sayısının üçte bire düştüğünü görüyoruz. Yüzde 66 oranında azalma olduğunu görüyoruz. Yatak doluluk yüzde 51, yoğun bakım yüzde 77.”

- “Osmaniye'de üçte bire inen vaka sayısında başvuruda yüzde 40 azalma var. Yatak doluluk yüzde 50, yoğun bakım yüzde 67'dir. Filyasyon ekip sayımız 50.”

- “Kilis'te yaklaşık yüzde 75 oranında bir azalma görüyoruz, yani dörtte birine inmiştir. Yatak doluluk oranı yüzde 49, yoğun bakım yüzde 71''

‘ÇOĞU İL SALGININ BİRİNCİ PİKİNİ YAŞAMADI’

Eylül ayı başından itibaren giderek yoğunlaşan, arta bir vaka sayısıyla karşı karşıya kaldık diyen Koca, ''Özellikle bayram sonrası bu artışı bütün Türkiye'de yaşadık. Yaşamadığımız herhangi bir ilimiz olmadı. Köylere kadar salgının yaygın hale geldiğini gördük. Daha önce salgının ilk pik döneminde ağırlıklı İstanbul, İzmir, Kocaeli, Sakarya söz konusu iken aslında Anadolu'nun çoğu illeri salgının birinci pikini yaşamadı. Esas dalgayı Anadolu şu eylül ayı itibarıyla daha yaygın bir şekilde yaşamış oldu. Burada artmayan, vakanın artmadığı bir ilimiz olmadı'' ifadelerini kullandı.

'TESTİ POZİTİF OLAN KİŞİLERİ HASTA OLARAK GÖRÜYORUZ'

Koca, ''Erken dönemde yaygın test ve erken dönemde ilaç antiviral ilaç uygulamasına başladık. Yükselen vaka sayıları her geçen gün özellikle son 2-3 haftadan bu yana azalış gösterdi. Bizim hasta olarak tanımladığımız semptomu yani bulgusu olan, testi pozitif olan kişileri hasta olarak görüyoruz. Bu test uygulamamızda her ülkenin bir test politikası var. Bizim test politikamızda da Bilim Kurulu'nun hazırladığı rehberde semptomu olan kişilere test yapıyoruz, yani bulgusu olan kişilere yapıyoruz'' dedi.

'YANLIŞLIKLA ŞUBAT YAZILMIŞ'

Türkiye’de ilk koronavirüs vakasının, Sağlık Bakanlığının açıklamasının aksine mart ayından önce görüldüğünü gösteren makalenin Journal of Population Therapeutics and Clinical Pharmacology adlı bilimsel dergiden kaldırılmasına ilişkin de konuşan Koca, şunları söyledi:

''Evet bir yayın yapılmış, Şubat ayı sehven olarak geçmiş. Bunun doğru olmadığı bilgisi de aktarıldı editör tarafından. İddiayla şunu söylüyorum, Şubat ayı denilen ayla ilgili, Mersin'de yayında bahsedilen ilk vaka 25 Mart'tır, Şubat değil, yanlışlıkla Şubat yazılmış. Mersin'de 1 milyon 840 bin Mersinli kardeşime seslenerek söylüyorum, Mersin'de ilk vaka 22 Mart'ta görüldü. O vakada bir avukat kardeşimizdi, yabancı biriyle temasıyla bu enfeksiyonu almış olan kişiydi. Mersin'de 22 Mart'tan önce 1 milyon 840 bin kardeşimize seslenerek söylüyorum; testi pozitif olan bir vatandaşımız varsa lütfen çıksın söylesin. İddia ediyorum 22 Mart'tan önce testi pozitif olan Mersin'li yok.''